Men vad vill vi göra då? Jo, bland annat:
• Total översyn av alla lokala regelverk. Onödiga regler ska tas bort och kommunen ska inte lägga till fler krav än de som redan finns. Dessutom behöver beslutsprocessen förändras, så att tjänstemän kan säga ja till företagares initiativ utan att politiker behöver blandas in.
• Garantier för snabbare handläggning. Vid ansökan om tillstånd, bygglov eller mark ska det vara tydligt hur lång tid det tar att få besked. Om kommunen inte håller tidsgränsen ska det automatiskt bli ett ja, där lagstiftningen tillåter det.
• Bättre service från kommunens tjänstemän. Tjänstemän som arbetar med företagare ska utbildas i service, bemötande och förståelse för företagens villkor. Utbildningen tas fram tillsammans med näringslivet och leda till certifiering. Endast tjänstemän med certifikat ska få arbeta med företagare.
• Möjlighet att anmäla brister. Den som är missnöjd med bemötandet från kommunen, eller har blivit felaktigt behandlad, ska enkelt kunna lämna in ett klagomål. Alla anmälningar ska följas upp och, vid behov, snabbt leda till åtgärder.
• Pröva alla politiska beslut utifrån hur de påverkar företagsklimatet. Det är naturligt och rimligt att alla beslut granskas ur till exempel ekonomiska perspektiv och barnperspektiv. Samma sak måste göras utifrån företagares perspektiv. Frågan måste alltid ställas – kommer detta att förbättra eller försämra företagsklimatet i Malmö?