Malmömoderaterna deltog i Kippavandringen

För Malmömoderaterna var det självklart att delta vid dagens Kippavandring i Malmö vid vilkenTorbjörn också var inbjuden att hålla en kort apell:

“När nu många vill kritisera Malmö som helhet, låt mig då vara tydlig. Vår stad står och ska alltid stå för gemenskap, mångfald och trygghet. Vårt samhälle ska vara öppet – för alla. Vi tolererar nästan allt men inte intolerans.

För det är bara när vi i vårt samhälle känner samhörighet snarare än splittring, när vi inte blint placerar in människor i fack, när vi inte ställer vi – mot dem, utan bara är vi- som vår stad blir lite merMalmö. Det här mina vänner, det här som manifesteras här och nu på Stortorget är vårt Malmö, det riktiga Malmö.

Alla som bor i Sverige känner sig inte som svenskar. Det kan ta någon eller flera generationer för svenskhetskänslan att infinna sig. Men Malmö har alltid varit en port för människor från alla världens hörn som sökt sig hit i hopp om trygghet, frihet och bättre möjligheter. En sak förenar oss, oavsett varifrån vi en gång kom, – Vi är alla malmöbor. Malmö förenar oss.

Just därför gör det mig så otroligt arg när någon som har bett om en fristad, och fått det i Malmö, inte kan förstå att fristaden är till för alla malmöbor. Här har vi alla samma rättigheter men också skyldigheter. Vi får aldrig acceptera att människor döms för sin härkomst eller sin religion. Det är vår karaktär och våra handlingar som definierar oss. Vi ska framåt Malmö! Framåt tillsammans!”

För Malmömoderaterna

Torbjörn Tegnhammar, oppositionsråd i Malmö

Tobias Billström, riksdagsledamot ochgruppledare i riksdagen

Olof Lavesson, riksdagsledamot och ordförande i kulturutskottet