En rödgrön skolbluff

2017-10-31

En rödgrön skolbluff

När S och MP i fredags presenterade sitt budgetförslag för 2018 talades det om en enorm skolsatsning och 1,5 miljarder extra till Malmös skolor. Min besvikelse blev faktiskt stor när jag efter viss granskning insåg att det bara var tomma ord. Malmös skolor får istället inga nya pengar för att förbättra den undervisning som gör att var fjärde elev inte klarar av att ta sig från högstadiet till gymnasiet. 1,5 miljarder är en sammankokning av investeringar i nya skolor, ventilationsrenoveringar i befintliga lokaler, kostnadsersättningar för ökade löner och priser i samhället samt futtiga 11 miljoner kronor som kommer Malmö till del av de centrala statsbidragen. De rödgröna förmådde inte satsa en endaste krona ur den egna budgeten för att förbättra skolresultaten.

Jag blir ledsen för det här är bara en stor lögn. Bakom de fina orden innehåller budgeten inte en enda krona mer till eleven som har det svårt i skolan, sa jag när medierna ringde och bad mig kommentera budgeten.

Dessutom avslöjade Sydsvenskan att satsningen på billigare kollektivtrafik för äldre också var en ren räknebluff. Reformen var överhuvudtaget inte finansierad.

Lika allvarligt är att de rödgröna inte heller presenterar någon politik för att bryta Malmös omfattande utanförskap och den arbetslöshet som är dubbelt så hög som riksgenomsnittet. Kombinationen av Sveriges höga inkomstskatter och Malmös höga bidragsnivåer gör det direkt olönsamt att arbete för många malmöbor. Det blir helt enkelt mindre i plånboken för den som går från bidrag till arbete.

Om en vecka klubbar M-gruppen 2018 års budgetförslag. Där går jobben före bidragen, kunskaperna före flummet och våra äldres trygghet sätts i främsta rummet.

Torbjörn Tegnhammar

Oppositionsråd och Kommunstyrelsens vice ordförande